2.5.4 Configuratii grafice – descriere generala

Capitolul nr. 2 – Initiatii sau „Do it self” – Cei singuri

Postat de TRAIAN pe 26 iulie 2010

Voi reaminti ca analiza tehnica grafica de baza are urmatoarele elemente principale:
1. Liniile de trend sau trendul – trendlines
2. Nivelele de suport si rezistenta – support and resistance levels
3. Configuratiile grafice – patterns

In alta ordine de idei spuneam la cursul anterior despre “GRAFICE AT”, in general, ca vom vorbi despre configuratii/modele/formatiuni grafice si ca acestea nu pot fi studiate decat dupa ce vom cunoaste, in primul rand, tipurile de grafice folosite mai des, apoi, in al doilea rand, am invatat cat de cat ce rol au trendurile si mai ales cum se recunosc ele si nu in cele din urma, dupa ce vom incerca sa trasam primele linii de trend (principale/majore, intermediare/secundare, minore/tertiare).

Dupa mine ar trebui ca in aceasta faza sa avem “in ochii mintii” elementele esentiale pentru a recunoaste un trend si durata acestuia sau cel putin sa avem habar despre asa ceva.

Ramane desigur sa urmam/studiem miscarea urmatoare in actul cunoasterii, la fel de importanta, si anume sa aflam cum putem anticipa/predictiona o schimbare de directie/continuare a trendului astfel identificat (si este bine sa ajungem acum la acest stadiu, altfel va fi mai greu sa mergem mai departe si sa intelegem CORECT cele ce urmeaza).

In acest sens mi-am structurat acest curs in mai multe etape :

Etapa I
1. Definitia, rolul si importanta configuratiilor grafice (patterns). Atributele configuratiilor grafice ale pretului. Interpretare psihologica

2. Principalele categorii de configuratii grafice de PRET :
Dupa sensul/scopul anticiparii unei miscari in piata :
a) de inversare/schimbare (reversal) de directie sau de trend
b) de continuitate

Dupa tipul de reprezentare a configuratiei grafice:
c) clasice
d) lumanare japoneza – candlestick

3. Tipurile cele mai raspandite de configuratii clasice

A. De inversare/schimbare de directie :
3.1 Cap si umeri (Head and shoulders)
3.2. Varfuri si minime duble (Double top/bottom)
3.3. Varfuri si minime triple (Triple top/bottom).

Etapa a II a
B. De continuitate a directiei
3.4. Triunghiuri simetrice, descendente si ascendente (Simetrical triangle, ascendent and descendent triangle)
3.5. Steaguri (Flags)
3.6. Fanioane (Pennants)
3.7. Pana (Wedges)
3.8. Dreptunghiuri (Rectangles)

Etapa a III a
De schimbare/inversare a directiei trendului
4.1. Hammer and Hanging Man
4.2. Engulfing pattern.
4.3. Dark-cloud cover.
4.4. Piercing pattern

Tip STEA
5.1. The Morning Star.
5.2. The Evening Star.
5.3. The Morning and the Evening Doji Star.
5.4. The Shooting Star
5.5. Upside gap two crows si Three block crows

De schimbare/inversare de directie
6.1 Counterattack lines.
6.2. Three mountains/three rivers.
6.3. Dumpling tops.
6.4. Fry Pan bottoms.
6.5. Tower tops/bottoms

1. Cum definim configuratiile grafice AT

O configuratie/model grafic este o formatiune/imagine distincta a unui grafic de actiuni/alt instrument financiar care creaza un PUTERNIC SEMNAL de tranzactionare sau un SEMN SOLID al miscarilor viitoare ale pretului.

Rolul unei configuratii grafice
Analistii grafici AT folosesc aceste configuratii pentru a identifica trendurile curente si inversarile de directie ale acestora, eventual pe termen scurt, pentru aflarea SEMNALELOR de CUMPARARE si VANZARE.

Baza/certitudinea acestui rol este oferita de caracteristica bursiera a repetabilitatii/ a istoriei si odata ce aceste semnale sunt prezentate de mai multe ori pentru acel instrument sau pentru mai multe instrumente financiare atunci cu atat mai mult gradul de acuratete este mai mare.

ATENTIE

Un aspect important in cunoasterea configuratiilor il constituie VOLUMUL. Acesta este de multe ori factorul decisiv in validitatea configuratiei de pret si acuratetea semnalul acesteia.

Totodata ele au tehnici de masurare a marimii miscarii (asa precum vom vedea) pe baza carora traderii profesionisti isi stabilesc OBIECTIVE de PRET si isi aproximeaza marimea raportului CASTIG/RANDAMENT vs. RISC/PIERDERE (risk reward rate, RRR).

ATRIBUTELE configuratiei grafice

Exista 4 atribute de baza pentru realizarea unei configuratii grafice. Aceasta inseamna ca nu orice IMAGINE/formatiune grafica este si o configuratie grafica de baza. Neluarea in calcul/in analiza a acestor atribute/piese de baza conduce de multe ori la ERORI de interpretare si automat la decizii gresite/false, adica la pierderi.

De aceea trebuie sa fim foarte atenti la identificarea corecta a unei configuratii grafice deoarece aceasta trebuie sa contina urmatoarele 4 tipuri/criterii/piese importante:
a. Un TREND VECHI – trendul in care actiunea este deja si de unde incepe sa se formeze configuratia grafica.
b. Zona de CONSOLIDARE – o suprafata de evolutie delimitata de nivele de suport si rezistenta, care se repeta periodic, iar trendul este nedefinit sau ruleaza intr-un canal/range.
c. Un punct de BREAKOUT – este punctul unde actiunea sparge/strapunge zona de consolidare.
d. Un nou TREND – este trendul in care actiunea intra dupa iesirea din zona de consolidare.

Am copiat si un grafic pentru o mai buna intelegere a acestor piese de baza a interpretarii corecte a unei configuratii grafice.

fxfindinglesson6chart1

Marimea si lungimea configuratiei grafice
Cu cat inaltimea/marimea si lungimea/durata configuratiei grafice este mai mare cu atat mai puternic este semnalul si efectele acestuia vor fi pe masura, adica miscarea urmatoare. Inaltimea configuratiei reprezinta si volatilitatea acesteia, iar lungimea este timpul de formare.

De aceea traderii urmaresc acele configuratii grafice care constituie si cele mai mari oportunitati din piata.

 

 

 

 

 

 

 

 

Interpretare psihologica
Haideti sa interpretam psihologic aceasta configuratie grafica, pe care multi o vad ca si cum ai privi in viitor, printr-un glob de sticla, precum ghicitoarea mama Omida.

Stim ca in piata exista grupari/intensificari ale interesului traderilor, dar si o reducere a interesului acestora, iar aceste evenimente se intampla sistemantic in functie de multi factori de influenta.

Ei bine formarea unei asemenea configuratii grafice inseamna o grupare/regrupare semnificativa a traderilor pentru efectuarea unei miscari importante in piata pe volume in crestere, iar acest lucru se realizeaza dupa o perioada de incertitudini.

Concret, in aceasta faza fara a avea motive de agitatie, bursa, dupa o pauza fireasca pentru un respiro, se produce o noua miscare in sus sau jos in randul traderilor printr-o reluare a interesului acestora.

Voi face o paranteza si voi incerca sa transpun aceasta formare a unei configuratii grafice punand investitorul in locul unui sofer care circula in plin trafic cu multe luminite in jur si atent la ce se intampla distinge de la distanta aparitia unui semafor.

Fireste in acest caz orice OM cu scaun la CAP incetineste (slow down) pentru a preveni o catastrofa. Tot el nu stie in acel moment daca lumina semaforului ii va permite sa poate merge mai departe, daca asta doreste sau daca lumina ii va permite sa schimbe directia, daca aceasta varianta i se pare mai convenabila.

Asa ca pentru a merge mai departe, inainte sau sa schimbe directia, soferul nostru tebuie sa incetineasca, adica sa faca o usoara pauza in miscarea sa prin trafic si apoi sa decida cand intr-adevar calea aleasa este libera. Probabil ca veti rade stiind foarte bine cum se circula la noi in Romania, mai ales in Bucuresti, in special pe culoarea ROSIE, dar ca in orice analiza vom elimina extremele/asperitatile care nu sunt si caractersitice prin diferite time frame-uri.

Deci, ce sunt patternurile sau modelele/formatiunile grafice ?
In sfarsit ne apropiem de ceva mai concret si care ne va ajuta mai mult sa intelegem cum putem anticipa o miscare in viitor atat la o actiune in mod independent sau la o piata de capital in general.

Teoria patternurilor sau a modelelor/formatiunilor grafice bazate pe evolutii anterioare si date istorice este cea mai raspandita in lumea bursiera mai ales printre specialistii AT dar si un instrument foarte important de lucru.

Patternurile specifice schimbarii de trend, trend reversal patterns, reprezinta formatiuni grafice, evenimente constatate vizual ce ne apar pe charturi si care ne avertizeaza ca un trend ascendent sau descendent se apropie de sfirsit si ca, mai mult, cotatia respectiva isi va schimba directia de evolutie.

Oare de cate ori nu am auzit s-a format un simetrical triangle sau un head and shoulders, double top sau bottom ori gravestone doji bullish, downside tasuki gap.

Toate acestea sunt foarte bine exprimate la linkul
candlestick_patterns/leavittbrothers.com
sau la
chart_patterns

Dintre toate voi alege pe cele mai uzuale cu exemplificari din piata romaneasca …

Un prim exemplu este cel prezentat la analiza indicelui BET-FI din 19-23 februarie 2007 pe o formatiune gen RECTANGULAR ASCENDING sau HEAD AND SHOULDERS BEARISH

Ascending triangle este o formatiune grafica, un continuation/consolidation pattern, ce se formeaza cu precadere in cursul unui trend ascendent si indica de cele mai multe ori o continuare in sens crescator a trendului. Este o bullish formation, adica o formatiune care anticipeaza o evolutie crescatoare. Mai rar insa, intilnim un ascending triangle la sfirsitul unui trend descendent, si in acel caz marcheaza efectiv sfirsitul acelui trend si inceputul unui trend ascendent. Este o situatie in care ascending triangle are un rol de reversal pattern.

Formatiunea Head and Shoulders, sau Crown Formation/Crown Pattern este de departe patternul cel mai putin inteles, dar si cel mai folosit in fundamentarea analizelor publice tip chart pattern.

Este considerat ca fiind un reversal pattern de importanta majora, el indicand deosebit de clar, cand sunt folosite si intelese corect, schimbarile de directie ale cotatiei in piata.

Un al doilea exemplu este modelul grafic gen pattern candlestick – ENGULFING.
Formatiunile candle sunt cele mai spectaculoase dintre patternuri dar si de foarte mare ajutor pentru alegerea unei strategii de succes.

Pentru aprofundarea acestor unelte ne vom folosi foarte mult de studiul cartilor de specialitate.

Cateva carti de referinta in domeniul formatiunilor grafice :
1. Robert Fischer, Jens Fischer – Candlesticks, Fibonacci and Chart Pattern Trading Tools (c) 2003
2. John … Bulkowski, Thomas – Encyclopedia of Chart Patterns

Speak Your Mind

*