2.5.3.4 Grafice tip CANDLESTICK (lumanare) – etapa 4

Capitolul nr. 2 – Initiatii sau „Do it self” – Cei singuri

 Postat de TRAIAN pe 26 iulie 2010

Se pare ca ajungem si la finalul seriei de cursuri privind tipurile de grafice folosite in AT si asa cum se intampla, ceea ce este mai interesant, dar si cel mai mult folosit ramane a fi prezentat la urma.

Am vazut pe rand avantajele si dezavantajele celorlalte trei tipuri de grafice AT (liniar, P&F si bara). La fel voi spune ca nu putem trece prin ele asa doar ca sa le “salutam” fara a le aprofunda deoarece nu vom sti in anumite momente cum sa le folosim mai bine in cadrul analizelor noastre tehnice.

Fiecare din cele 4 grafice are rolul si importanta sa. Veti observa ca pe site-urile profesioniste de AT sunt date toate reprezentarile acestor categorii de grafice. Asa ca rugamintea mea, pana nu studiati si realizati personal un numar de cel putin 100 de grafice din fiecare categorie pe diferite time-frame si perioade nu puteti spune ca le stapaniti suficient de bine pentru a putea “CITI” dintr-o privire un grafic.

Ori a citi un grafic inseamna mult mai mult decat ne inchipuim noi chiar in acest moment, si anume :
– identificarea directiei si fortei/puterii/duratei trendului de baza (cel principal) al miscarii pe o perioada cat mai mare (de regula se foloseste minim 6 luni), de care ne putem folosi pentru luarea unei decizii de IN/OUT;

– trendurile incluse in cel principal si directia acestora, eventual ciclicitatea lor, modul de formare, care accentueaza taria sau slabiciunea celui principal si ne pot preveni asupra unor modificari de comportament in piata.

– recunoasterea unor modele/configuratii grafice, care sa ne sprijine in acuratetea analizei trendurilor si liniilor de trend esentiale pentru luarea unei decizii in piata.

GRAFICELE “LUMANARI JAPONEZE”
Istoria aparitiei acestui gen de grafice este veche, de peste 300 ani.

Locul unde au aparut a dat si denumirea acestora. In fapt localitatea se numea Osaka si era recunoscuta in lumea comertului cu orez, care ajunsese moneda de schimb la un moment dat in sec. 18.

Deoarece trebuiau sa urmareasca in timpul zilei pretul oscilant al orezului un mare om de afaceri din anii 1749, pe nume Munehisa Homma, a fost cel care a promovat intens acest grafic tip sfesnic/lumanare in piata orezului, in care apar clar definite cele patru tipuri de preturi, ca la graficul bara : O – deschidere, L – minim, H – maxim si C – inchidere.

In anul 1900 Charles Dow a preluat modelul lui Munehisa si l-a adaptat vremurilor sale, iar bursa de pe Wall Street l-a amplificat.

Insa cea mai mare dezvoltare a avut-o incepand cu 25 de ani in urma cand tehnica de calcul a aparut mai vizibil, dar mai ales cand bursa din SUA s-a dezvoltat/modernizat foarte mult. Unul dintre cercetatorii de seama ai acestei tehnici este Steve Nison, care a scris despre aceasta teorie in scrierile sale “Japanese Candlestick Charting Techniques”, publicate in 1991.

Un alt exemplu de carte despre candlestick se regaseste pe AMAZON si poate fi citita direct.

Sunt foarte multe site-uri care vorbesc despre cea mai dezvoltata analiza – cea a lumanarilor japoneze una din acestea fiind si www.incrediblecharts.com.

Avantajele graficului CANDLESTICK
– ofera o claritate mai buna fata de cele bara
– este mai comunicativ decat alte grafice
– este mai rapid in transmiterea informatiilor incluse in preturile de pe grafic.

Totusi avantajul suprem si unic al acestui tip de grafic este ca ai in fata ta informatii despre SENTIMENTUL din piata si SCHIMBAREA ACESTUIA

Odata ce graficul prezinta posibilitatea de a vedea alaturi duoa tipuri de lumanari colorate diferit putem observa mult mai usor schimbarile de sentiment, iar daca perioada este mai lunga observatia este cu atat mai utila.

Foarte multi, daca nu chiar toti traderii, apreciaza acest gen de grafice ca fiind cele mai utilizate dar si mult mai usor de interpretat decat cele bara.

Ce sunt LUMANARILE – candlesticks ?

Pentru inceput vom face o reprezentare :
lumanari

Nu vom relua ceea ce am spus la graficele bara privind sistemul de preturi OHLC deoarece stim deja si nu exista diferente. In acest caz vom defini alte caracteristici mai interesante legate tot de reprezentarea preturilor, de aceasta data gen LUMANARE.

CORPUL si UMBRA lumanarii

Corpul lumanarii sau partea VITALA/ESENTA lumanarii fiind si partea plina a graficului respectiv. Real body sau corpul lumanarii este diferenta dintre pretul de deschidere si pretul de inchidere (C-O sau O-C), iar culoarea acestuia este data de rezultatul diferentei.
– verde, alb sau plin daca este o crestere a pretului de la inchidere/sfarsit fata de deschidere/inceput.

Daca corpul este destul de mare (adica diferenta C-O este mare) atunci avem o presiune la cumparare, deci un sentiment pozitiv/VERDE STRONG. De aici si expresia “Sa fie VERDE azi “.

– rosu, negru sau gol daca este o scadere a pretului la sfarsitul zilei de tranzactionare fata de cel initial. La fel daca corpul este NEGRU si MARE atunci avem o presiune la vanzare, deci un sentiment NEGATIV/ROSU MASIV in piata.

Asa ca marimea corpului ofera diverse interpretari, care ne poate atentiona asupra evolutiei viitoare in functie de time frame-ul folosit.

De exemplu o lumanare pe o saptamana daca are corpul mare si verde inseamna o crestere/variatie pozitiva MARE pentru cateva zile ceea ce inseamna o atractie mare in piata fata de pretul existent initial si putem spera la o continuare a actiunii daca directia trendului este una pozitiva.

In schimb, daca avem un corp mic si negru atunci constatam o scadere, insa aceasta este una modica/usoara. Cand corpul este doar o linie inseamna ca avem indecizie deoarece pretul O si C sunt identice, adica evolutia este neschimbata, piata fiind sideway in acest caz.

 

CORP MARE vs CORP MIC

Concluziile acestei comparatii sunt prezentate in graficul de mai jos.

candl-2

Marimea CORPULUI lumanarii – partii vitale a sentimentului din piata poate reprezenta presiunea cumparatorilor/vanzatorilor sau scaderea presiunii acestora/consolidarea miscarii preturilor.

UMBRA superioara/de deasupra si cea inferioara/de dedesubt
Deasupra si dedesubtul corpului lumanarii exista sau nu exista, dupa caz, o linie denumita si UMBRA.

In partea superioara a corpului lumanarii avem o linie in prelungirea acestuia, adica umbra de deasupra unde topul este maximul zilei sau al saptamanii. In aceslasi timp, dar nu intotdeauna, avem o prelungire a corpului printr-o linie numita umba de dedesubt, al carei bottom este minimul pretului zilei.

Daca pretul de inchidere este si maximul zilei atunci nu avem umbra in partea superioara. La fel este si cand pretul de deschidere este minimul zilei, iar in acest caz nu exista umbra dedesubt.

Din toate aceste combinatii rezulta anumite configuratii grafice gen lumanare sau lumanari care ne semnaleaza o anume atitudine/sentiment in piata.

Graficul tipurilor principale de lumanari si unele semnificatii
Cu ajutorul evolutiei zilnice a pretului actiunii BRD am realizat o prezentare a unor tipuri princiaple de grafice lumanari pornind de la descrierile de mai sus.

 

candle-1

Constatam ca in comparatie cu graficul bara gradul de reprezentare al sentimentelor pietei la candlestick este mult mai mare si mai rapid.

Iata si combinatiile cele mai des intalnite la o lumanare prin evolutia pretului in cele 4 forme OHLC in timpul unei sedinte de tranzactionare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piata CRESTERE vs. SCADERE la graficul lumanare

 

candl-3

Desigur ca va puneti intrebarea : pai, cum se interpreteaza asocierea mai multor lumanari si ce semnale ne ofera aceste modele/configuratii grafice gen candlestick ?

Sunt convins ca ati auzit de configuratii gen “Hammer” sau “Inverted hammer” ori de “Hanging Man sau Shooting Star”, asta pentru a vorbi de cele mai cunoscute care ne indica momentele de reversal/schimbare de directie.

Insa as dori sa ma opresc aici deocamdata deoarece cele de mai sus fac parte dintr-o alta serie de cursuri ce vor fi denumite “Configuratii grafice ale miscarii preturilor”, in care vor intra doua categorii : 1. Cele clasice si 2. Ale lumanarilor japoneze.

Desigur ca nu le vom putea reprezenta pe fiecare in parte, insa vom alege cateva mai des folosite si care ne vor clarifica asupra modului in care traderii fac analiza graficului pentru a lua decizii.

Asa ca pana atunci exersati si iar exersati pentru a putea sa va confundati cu trendul si a putea deslusi sentimentele pietei pe diferite perioade si astfel sa anticipati miscarea viitoare din piata.

Mi-au pus multi intrebari legat de o posibilitate de acces la un soft de analiza grafica.

Pentru moment va recomand site-ul WWW.STOCKCHARTS.COM care este liber si nu aveti nevoie de abonament la o firma din Romania sau softurile puse la dispozitie sub forma TRIAL de societatile de brokeraj din Romania.

Daca sunteti clientul unei asemenea firme atunci este mult mai usor.

Posibil sa nu fi abordat toate aspectele lucrului cu graficele clasice si nici nu mi-am propus asa ceva. Am urmarit doar partile principale, cele de baza. Restul este STUDIU INDIVIDUAL si multa munca.

Speak Your Mind

*