2.5.3.1.2 Liniile de trend

Capitolul nr. 2 – Initiatii sau „Do it self” – Cei singuri

 Postat de TRAIAN pe 11 august 2010

Linii de trend (trendlines)
Sunt acele linii desenate pe grafic pentru a asista specialistii in analizarea pietei de capital – evolutia tendintei pretului in piata.

Caracteristici principale
APARITIA TRENDULUI
Piata este de obicei in range (evolueaza intr-un interval determinat). Cand cursul urca intampina diferite nivele de rezistenta si este impins inapoi. Cand coboara, intalneste diverse nivele de suport. Micile fluctuatii intre aceste nivele sunt imprevizibile si, de obicei, doar profituri mici se pot obtine.

Dar, cateodata, piata strapunge toate nivelele de rezistenta si incepe sa se miste cu putere in sus (sau jos, principiul fiind acelasi). In prima faza a acestei miscari cei mai multi investitori cred ca este o simpla fluctuatie obisnuita care va fi curand corectata, si de aceea multi se vor grabi sa isi incaseze profiturile, sa exploateze aceasta miscare neasteptata a pietei.

Insa noi cumparatori intra in joc si, dupa o scurta ezitare, piata incepe din nou sa creasca. Sentimentele jucatorilor din piata se schimba, cei care au vandut anterior regreta faptul ca s-au grabit sa marcheze profitul si incep sa spere la o sansa de a intra din nou la un pret rezonabil mai jos de punctul de exit

Astfel, un trend incepe sa capete contur.
Cand un trend devine certitudine de obicei el se va mentine mai mult decat se asteapta oricine. Multi investitori sunt satisfacuti sa iasa de pe pozitie dupa ce au “calarit” trendul o perioada scurta de timp, pentru ca apoi sa priveasca uimiti cum miscarea respectiva continua la nesfarsit.

Unele din aceste trenduri se transforma in miscari in masa care se mentin pentru ani si ani si sunt intrerupte doar de scurte reactii/corectii secundare. Acest gen de trenduri nu se vad prea des in viata bursiera, astfel ca obiectivul este de a sta cu ele cand au loc. Indiferent ca un trend tine cativa ani sau mai putin, doar in cadrul unui trend major se pot castiga averi.

Categorii de linii de trend :
– linia cererii sau linia de supravanzare (oversold) – linia desenata sub preturile crescatoare, numita si UPTREND sau trend crescator determinat de existenta unui numar mai mare de cumparatori in piata comparativ cu vanzatorii – FAZA ACUMULARII.

trend-demand

– linia ofertei/vanzarii sau linia de supracumparare (overbought) – linia desenata deasupra preturilor de scadere, numita si DOWNTREND sau trend coborator determinata de o situatie inversa celei de sus (mai multi vanzatori decat cumparatori) – FAZA MARCARII DE PROFIT.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

supluy

 

Directia liniei de trend :
– linia ascendenta – directia de crestere;
– linia descendenta – directia de scadere a pretului.
– linia de stabilitate relativa – consolidare pret (sideway) cu variatii lente de pret de la o zi la alta si incadrarea acestuia intr-un canal/tunel de oscilatie.

Schimbarea directiei trendului :
– trecerea pretului deasupra sau sub linia de trend semnifica o intentie de schimbare a trendului in noua directie oferind traderului alternativa cresterii marimii numarului de pozitii in piata conform noii tendinte.

Lungimea trendului
Poate mai importanta decat directia trendului este lungimea acestuia care necesita o buna masura a judecatii si experientei.

Categorii :
– linia de trend lunga este cea care isi pastreaza directia pretului cel putin 6 luni sau 1 an de zile si nu este traversata de preturi de inchidere;
– linia de trend intermediara/medie are cel putin 3 luni pana la 6 luni lungime;
– linia scurta de trend este sub 3 luni de zile.

Diferenta dintre strapungerea in partea de sus a uptrendului de catre linia de pret comparativ cu ruperea acestuia in partea de jos este ca pe formarea unui TOP (varf al evolutiei pretului) uneori creste optimismul cumparatorilor si se inregistreaza o slabire a tendintei de pastrare a pozitiilor in speranta obtinerii unor preturi mai mari de vanzare. In acelasi timp orice slabiciune a pretului forteaza detinatorii sa renunte la pozitii ceea ce conduce la o panica de vanzare.

Unghiul liniei de trend :
Cu cat este mai ascutit (mai abrupt) cu atat creste tendinta pretului de a se corecta printr-o miscare de directie inversa. De asemenea cu cat ritmul de crestere al unghiului este mai mare cu atat pretul va ajunge mai repede la un top.

Breakouts
Un exemplu este in figura de mai jos si ele sunt foarte mult folosite la schimbarea de directie si alegerea momentului de intrare sau iesire din piata.

Sunt doua metode pentru a stabili valabilitatea unui breakout.
Cea mai utilizata testare pentru breakout trebuie sa fie cand pretul s-a miscat cu 3% fata de nivelul unde s-a strapuns linia de trend si de unde este posibil sa faca o intoarcere de directie. O crestere de volum indica o intarire a formarii breakout-ului.

 

objectiv

In timp ce o linie de trend face un break (intoarcere) se poate astepta ca pretul sa se miste la fel de mult sub linia de trend, asa cum s-a miscat si deasupra acesteia.

Variatiile de trend
O alta cale de a observa o schimbare in trend este de a redesena liniile „fan” (fanlines) dupa un breakout. Aceasta metoda ne asigura ca breakout-ul nu este o simpla corectie si ca noua directie este una puternica. In acest caz un breakout la ultima linie fan este o situatie concreta ca trendul este un reversal (o intoarcere).

 

 

 

 

 

 

 

 

fanlines

Dupa ce a treia linie fan este strapunsa atunci putem vorbi de confirmarea unui reversal (o intoarcere de directie). Fanlines nu trebuiesc confundate cu speed line care opereaza la fel ca principiu.

 

Dupa stabilirea unui trend intermediar (intre 3 – 6 luni) pretul poate cobori pana la 1/3 sau 2/3 din linia de viteza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

speed

Canale
Canalele de trend se formeaza cand pretul oscileaza in mod repetat cam cu aceeasi distanta fata de linia de trend. El se traseaza ca doua linii paralele ce delimiteaza nivelul oscilatiilor pretului.

Ele se folosesc mai mult pentru oportunitati pe timp scurt. Cand pretul este aproape de linia minima/maxima a tunelului este un semnal de a cumpara pe minim sau de a vinde pe maxim.

Semnalele canalului sunt secundare fata de cele oferite de linia de trend principala. Daca pretul nu mai continua oscilatiile in canal este un semnal ca trendul se va disipa.

 

 

 

 

 

 

 

canale

Cand linia de pret strapunge una din liniile canalului este semnal de schimbare a directiei trendului, iar noul canal format are aproximativ aceeasi latime ca cel anterior.

Cum urmarim realizarea unui TREND ?
Instrumentul care ne ajuta sa putem urmari cu atentie un trend sunt “mediile mobile”.

Acestea sunt folosite pentru a identifica si urmari un trend. In mod simplist, ma’s sunt expresia trendului actual dupa ce au fost eliminate toate “asperitatile”, fluctuatiile pe termen scurt.

Daca piata este intr-un trend puternic ascendent, toate mediile mobile vor fi sub curs, vor avea directia in sus si MA cea mai lunga (MA 200 de ex.) va fi cea mai departata de pret. Acelasi lucru este valabil si pe un trend descendent, numai ca in sens invers.

Un trend fals se poate determina folosind 2 Ma’s. Daca una din ele are directia in sus si cealalta in jos rezulta ca trendul aparent inceput nu este confirmat, miscarea putand fi de fapt o miscare in range (in cadrul miscarilor in range 2 MA’s se “incaleca”/intersecteaza de multe ori).

Pentru ca o miscare primara sa se schimbe trebuie sa treaca mult timp pentru ca psihologia trendului primar nu se poate schimba peste noapte. Daca nu se observa un golden cross (trecerea MA 50 peste MA 200) sau un death cross (trecerea MA 50 sub MA 200) rezulta ca secventa s-a schimbat prea abrupt si ne aflam de fapt in fata unei intreruperi temporare a trendului.

Explicatia este psihologica – cand preturile se misca dureaza ceva timp pana cand MA’s le ajung din urma. Aceasta intarziere (“lag”) corespunde perioadei de adaptare a participantilor la piata – timpul cat dureaza ca oamenii sa accepte noul pret.

Un semnal foarte puternic apare atunci cand MA’s se incaleca in mod repetat (dand astfel semnale false) pentru o perioada lunga de timp – piata este de fapt in range – si in cele din urma apare un golden cross sau un death cross. Motivul este ca toti investitorii pe termen lung, mediu si scurt au experimentat acelasi sentiment. Aceasta regula este in legatura si cu observatia lui Dow ca un breakout dintr-un interval restrans este un important semnal pentru trend.

O reactie speciala, vazuta in multe trenduri primare, este aceea in care MA scurta (MA 50), in timpul fazei de corectie secundare, se apropie (scade pe trend primar crescator) de MA lunga (MA 200) si chiar face contact cu aceasta, insa reincepe sa creasca fara a strapunge MA 200.

Daca ambele medii se incaleca pe directia trendului primar, in realitate apare o noua golden (death) cross cu o puternica confirmare astfel a sustenabilitatii trendului primar.

MANIPULARE
Daca cineva doreste sa miste toata piata inainte nu cumpara toate actiunile. El va cumpara 2-3 actiuni importante (brd, sif x si snp de ex.) si va astepta sa vada ce efect are acest lucru asupra pietei in ansamblu. Daca toata piata incepe sa creasca inseamna ca sentimentl bull este predominant, altfel bear domina.

CONCLUZIE:
In timp folosirea corecta a liniilor de trend poate creste acuratetea in determinarea directiei si puterii trendului pietii.

Speak Your Mind

*