2.5.3.1 Grafice – teorie generala

Capitolul nr. 2 – Initiatii sau „Do it self” – Cei singuri

Postat de TRAIAN pe 26 iulie 2010

Cel care a facut posibila aparitia analizei tehnice in mecanismul pietei de capital a fost Dow Jones.

TEORIA DOW – ISTORIC

In mod simplu AT este studiul pretului cu ajutorul graficelor ca prime unelte primare.
Calea spre AT clasica incepe cu TEORIA DOW, inventata in jurul anului 1900 de Charles Dow care contine principii despre: investitia ca natura a pretului, influenta pretului data de natura tuturor informatiilor, confirmare si divergenta, imaginea volumului reflectata in prêt si nivelele de suport si rezistenta. La ea se adauga si indicele DIJA.

Dow Jones a elaborat teoria care ii poarta numele si aceasta contine in esenta 6 puncte (adaptate la BVB):
A. Indicatorii (BET, BET-FI si BETC) reflecta totul in avans. Impreuna, toti participantii la piata detin toate informatiile de importanta pentru a interpreta valoarea unei actiuni, iar aceste cunostinte sunt disipate in fluctuatiile zilnice ale preturilor;

B. Piata are trei miscari – primara, secundara si tertiara. Fluctuatiile de pret sunt intotdeauna o consecinta a acestor trei tipuri de miscari care actioneaza simultan dar nu neaparat in aceeasi directie.

Cea mai mare (importanta) miscare este cea primara care contine trenduri ce se intind pe cativa ani. O piata bull primara incepe atunci cand toate informatiile proaste s-au disipat in preturi si primele sperante referitoare la viitor incep sa apara. Aceasta este prima faza a unei piete bull.

In a doua faza aceste sperante se confirma si economia arata ca intr-adevar isi revine.

A treia faza a trendului primar reflecta un optimism exagerat fara nici o baza in realitate. O piata bear primara are exact aceleasi faze, numai ca in sens invers.

O miscare secundara tine de la 3 saptamani pana la cateva luni, adeseori fiind o corectie de 1/3 sau 2/3 din faza primara anterioara.

O miscare tertiara tine mai putin de 3 saptamani. Are prea putina relevanta pentru a determina celelalte miscari.

C. Ariile/zonele de suport si rezistenta dau semnalele pentru preturi. Cand cursul fluctueaza intr-un interval ingust timp de 3-4 saptamani sau mai mult se poate sa aiba loc o acumulare de actiuni de catre profesionisti (inainte de crestere) sau o distribuire de actiuni catre marele public (inainte de o scadere).

D. Pretul este confirmat de volum. Importanta miscarii pretului ca si semnal este intarita daca apare o data cu sporirea volumului. Volumul urmeaza directia trendului si daca volumul este mare cand piata urca si mic cand piata coboara atunci este un semnal ca piata va continua sa creasca.

E. Un trend este stabilit de minime si maxime. Un trend crescator este intact atat timp cat noile minime si maxime sunt in crestere. Un trend descrescator este intact atat timp cat noile minime si maxime sunt in scadere.

F. Toti indicatorii trebuie sa confirme trendul actiunilor. Daca BET, BETC si BETFI au directii de miscare diferite atunci trendul trebuie pus sub semnul intrebarii.

REGULI DE CARE TREBUIE TINUT CONT
1. Piata este cu un pas inaintea tuturor – miscarea preturilor nu ne arata trecutul, ci viitorul;

2. Piata este irationala.
Cateodata piata nu mai reflecta realitatea cursurile ajungand la valori absurde datorita comportamentului de turma (heard behavior) al participantilor – vezi cresterea din 1929 de dinainte de crach, la noi ELJ, CRB, EPT, AMO. In acele momente piata devine dominata de emotii irationale precum speranta, lacomia si frica.

Datorita faptului ca piata este irationala rezulta ca pe termen lung nu se poate anticipa evolutia ei, insa exista totusi un model matematic care sa o cuprinda, sa o defineasca – teoria haosului.

3. In piata haosul este suveran.
In mod normal valoarea unei actiuni este data de incercarea de a actualiza, de a aduce in prezent profiturile viitoare ale companiei respective. Acest lucru fiind dificil de anticipat (imposibil chiar) face ca sa fie o puternica fluctuatie a cursului.
Mai trebuie avut in vedere faptul ca speculatorii trebuie sa faca bani incercand sa fie cu un pas inaintea celorlalti, adica sa anticipeze azi cum va gandi publicul maine.

4.Charturile se autocompleteaza
Studiile statistice facute in State au aratat ca de cele mai multe ori oamenii vand pt ca si ceilalti participanti la piata vand, nu pentru ca au aparut vesti proaste relative la economie – heard behavior.

Oamenii cumpara o actiune nu pentru ca au ajuns la concluzia ca este buna (gradul I), nici pentru ca au impresia ca piata in general apreciaza ca actiunea respectiva este buna (grad II), ci pentru ca incearca sa anticipeze care ar fi parerea generala din piata intr-un viitor relativ la actiunea respectiva (gradul III).

Daca toti participantii din piata folosesc aceleasi date, acelasi gen de soft, aceeasi gandire – linii de trend – in final cu totii vor crede ca vad acelasi lucru si vor face aceleasi miscari.

INFORMATIILE, ZVONURILE SI PRETUL
Marile averi s-au facut pe bursa de catre cei care au aflat unele stiri inaintea tuturor. Insa acestia, imediat dupa aflarea vestii, au inceput sa actioneze in piata (vanzand sau cumparand). Actiunea lor in piata a avut efecte imediate asupra pretului, si asta inainte de aflarea vestii. Deci pretul trebuie sa reflecte in avans vestile.

Cu alte cuvinte pretul contine toate informatiile. Nu mai este nevoie sa incerci sa fii la curent cu stirile, zvonurile, etc. Daca se urmareste pretul cu atentie acesta iti va spune cand sa vinzi sau cand sa cumperi.
In piata preturile sunt cu adevarat influentate de: insiders, SIVM-uri, marii speculatori si marii hedgeri (inexistenti la noi).

CONTRARY OPINION TACTIC
In piata rezista cel mai tare, cel mai mare il mananca pe cel mai mic. Daca doresti sa anticipezi care va fi in viitor parerea generala va trebui sa faci opusul a ceea ce face investitorul mic de pe piata – vinde cand el cumpara, cumpara cand el vinde – “contrary opinion”.

Daca toata lumea, inclusiv mass – media, spune ca trebuie sa fie cumparate actiuni inseamna de fapt ca se apropie momentul ca sa vinzi. Cand toti in schimb fug de actiuni este momentul sa te gandesti serios la a cumpara actiuni – “cumpara pe baza de frica, vinde pe baza de lacomie”.

FRICA SI LACOMIA
Ca factori psihologici care influenteaza preturile sunt sentimente precum lacomia si frica. Speranta este complementara fricii, adica pe o scadere accentuata sunt persoane care se panicheaza (frica) si vand repede accentuand scaderea, precum si persoane care spera ca preturile isi vor reveni si vand abia la … bottom.

Piata este o delicata balanta intre frica si lacomie. Acei traderi care au reusit sa faca bani sunt cei care au fost capabili sa identifice frica si lacomia in altii si sa actioneze pe baza acestei informatii in beneficiul lor in loc sa cedeze acestor puternice sentimente.

Elementul uman.
Pretul exprima un consens si este cel la care un comparator este de acord sa cumpere si un vanzator este de acord sa vanda si acesta depinde de asteptarile (expectatiile) celor in cauza, care de multe ori nu au o explicatie logica sau economica fundamentala si mai greu predictibila.

Faptul ca actionarii sunt de mai multe categorii si conceptii/comportamente face ca pretul acestora sa fie influentat foarte mult de asteptarile fiecaruia.
De regula aceste asteptari influenteaza increderea si decizia si sunt bazate pe criterii irelevante: familie, vecini, trafic, serviciu, succesele si insuccesele anterioare.

Cand toata lumea este lacoma este timpul sa ne fie frica, iar cand tuturor le este frica este timpul sa fim lacomi.

GRAFICE
Ele sunt cele mai importante unelte ale analizei tehnice.
Viitorul poate fi gasit in trecut.

Daca preturile sunt bazate pe asteptarile investitorilor stiind pentru ce ar putea fi vanduta o actiune (analiza fundamentala) atunci devine mai putin important de a sti ce asteapta alti investitori pentru a vinde.

Analiza tehnica este procesul analizarii pretului istoric al actiunii in efortul de a determina probabile preturi viitoare. Aceasta se poate face prin compararea actiunii curente a pretului (asteptarile curente) cu actiunile preturilor istorice pentru a predictiona o evolutie probabila. Un AT-ist ar trebui sa spuna ca este un proces al repetabilitatii (ciclicitatii), iar altii ar spune ca istoria se repeta.

Totusi exista putini specialisti care pot predictiona cat mai corect viitorul pretului actiunilor. Chiar daca graficul de mai jos prezinta un downtrend si emitentul a avut profituri raportate nu are sens sa cumparam atata timp cat nu avem semnal de schimbare de trend (reversal) deoarece riscam sa inregistram noi scaderi de prêt.

fig1

Atat timp cat admitem ca emotiile au un rol in evolutia pretului asa si emotiile personale joaca un rol deosebit in deciziile pe care le luam. De aceea multi investitori apeleaza la calculator pentru a-si controla emotiile.

Vom defini cateva elemente cu care ne vom intalni si la grafice …elementele pretului si volumului.

OPEN (O) – este pretul unic de deschidere, primul pret din piata din ziua respectiva.
HIGH (H) – este pretul maxim, pretul cel mai mare la care s-a facut o tranzactionare intr-o perioada.
LOW (L) – este pretul minim, pretul cel mai scazut dintr-o zi sau perioada de timp.
CLOSE (C) – este pretul de inchidere din perioada respectiva (zi, saptamana, luna), adica ultimul pret tranzactionat. Cel mai des folosit pret la analize.
Volume (V) – reprezinta numarul actiunilor tranzactionate intr-o perioada de timp anume.
Open Interest – numarul total de contracte restante/neachitate. Este folosit si ca indicator la futures.
Bid – este pretul pe care-l primesti daca vinzi.
Ask – este pretul la care cumperi.

Baza AT sunt graficele si acestea exprima mai mult decat 1000 de cuvinte.
Categorii de grafice
1. Liniara – cea mai simpla si reprezinta evolutia liniara a preturilor de inchidere (zilnice, saptamanale, lunare etc.). Axa orizontala reprezinta datele iar cea verticala prezinta preturile.
Puterea ei vine din simplicitate.

 

 

fig2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Graficul BARA – prezinta pretul de dechidere al actiunii (daca este disponibil), maximul, minimul si de inchidere (O, H, L, C). Bara marcheaza caracteristicile pretului unei perioade de timp (zi, saptamana, luna).

fig3

 

Se observa ca pretul maxim este partea superioara a barei – cel mai de sus prêt al perioadei, cel minim este la baza barei, pretul de deschidere este linia orizontala din stanga iar pretul de inchidere este linia orizontala (tick) din dreapta barei.

3. Graficul volumului bara.
Volumul este in mod obisnuit prezentat ca o bara la partea de jos a graficului, asa cum se vede
in fiecare grafic prezentat mai sus.

4. Alte tipuri de grafice sunt: candlesticks, equivolum, point &amp figure etc.

Descrierea graficelor candlestick – “lumanare”.
Despre acest gen de grafic pot fi citite mai mult pe unele site-uri de specialitate cum ar fi :
“Investopedia”
“StockChart”
“Wikipedia”

 

 

 

 

 

fig4

O carte interesanta despre graficile lumanare – cele mai des uzitate in AT – este cea scrisa de Steve Nison ” Beyond candlestick”, pe care o recomand tuturor cu caldura.

Speak Your Mind

*