2.2.6.2 Analiza procesului investitional, IPO – etapa 2

Capitolul nr. 2 – Initiatii sau „DO IT SELF” – Cei singuri

VINE MOMENTUL ADEVARULUI

Pana la listarea actiunilor Romgaz (SNG) la BVB au mai ramas doar 1 zi de tranzactionare (luni 11 noiembrie). Deja spiritele se agita in privinta pretului maxim din prima zi de listare, insa nimeni nu se gandeste care va fi pretul minim din acea zi si mai ales de dupa aceasta zi cum ar putea evolua cotatia bursiera. Cred ca pretul maxim din prima zi il vor prinde doar putini, cum de altfel si pretul minim nu va fi atins de prea multi.

Nu stiu cati dintre voi ati fost interesati sa vedeti ce s-a intamplat cu preturile unor actiuni mai cunoscute de toata lumea bursiera dupa ce s-au lansat prin intermediul IPO-urilor.

Pentru a va face o gandire potrivita este bine de vazut imaginea de mai jos, cu atat mai mult ca acum multa lume lauda IPO Twiter care s-a subscris de peste 80 ori.

2262-1

Ei ce spuneti? Pareti surprinsi cumva ca o investitie de 1000$ a crescut prin capitalizare la cer si altele doar un pic acolo?
Interesant ar fi fost sa vedem si de cate ori s-au subscris la IPO fiecare actiune din imaginea de mai sus. Daca veti citi cele de mai jos veti gasi si aceste date.

Daca vrem sa vedem dupa media anuala a cresterilor investitionale la aceste actiuni lansate prin IPO atunci vom vedea ca :

– actiunea AMAZON ajuta la cresterea capitalului investit prin recapitalizarea castigului din mai 1997 – prezent de 239 ori sau de 23900%. Adevarul este ca la listare pretul minim a fost de 17.75$/actiune (IPO la 16$) si acum pretul a ajuns la 350.31$, ceea ce inseamna o crestere totala de 18.73 ori (sau de la IPO de 20.85 ori), adica o medie anuala de 1.17 ori in fiecare an din cei 16 ani trecuti deja (sau de 1,30 ori de la IPO). Este daca vreti o crestere reala de 117% in medie pe an (130% fata de pretul de la IPO).

– actiunea EBAY urca capitalul investit si recapitalizat din anul 1998 – prezent de 68,6 ori. In fapt pretul actiunii a crescut de la 41.13$/actiuni din 24 sept. 1998 la 53$ in prezent, ceea ce inseamna o crestere totala de numai 28.8% sau o medie anuala de 1,6%. Daca luam in considerare pretul la IPO de 18$/actiune atunci datele se schimba in sensul ca pretul a crescut in total cu 194%, adica cu 12.9% in medie pe an.

– actiunea YAHOO ajuta si ea din anul 1996 – prezent la cresterea capitalului initial investit prin recapitalizarea castigului de 61 ori. Insa pretul actiunii urca numai cu 7.4% de la 30.82$/actiune din luna mai 1997 (minimul primei zile de listare) la 33.12$ actual, ceea ce inseamna o medie anuala de 0.5%. In fapt de la pretul de IPO de 13$ cresterea este de 1.54 ori sau in medie de 9% pe an.

– actiunea GOOGLE creste capitalul recapitalizat din anul 2004 – prezent de 12 ori si inregistreaza o crestere a pretului de la 85$ de la IPO sau de 95.96$ din prima zi de listare 19 aug 2004 la cel actual de 1016.93$/actiune, adica a facut un salt total de 1096%, respectiv de 959%. Aceasta inseamna o medie anuala de 121%, respectiv de 106% in cei 9 ani de la listare.

– actiunea LINKEDin ajuta si ea in privinta cresterii capitalului recapitalizat din anul 2011 – prezent de 4,97 ori. Pretul actiunii are insa o crestere totala de 168%, ceea ce inseamna o medie anuala de 84%.

– actiunea FACEBOOK salta capitalul investit si recapitalizat din anul lansarii 2012 – prezent de 1.27 ori. Pretul actiunii FB creste de la IPO (38$) cu 25% pana acum (pretul este de 47.53$). De curand in acelasi sector s-a lansat deja Twiter cu o crestere de peste 77% la listare (pret listare 26$).

Va impresioneaza aceste cifre privind umflarea capitalului initial recapitalizat. Sunt sigur ca va ganditi de ce nu se face un IPO asa mare si la noi. In primul rand nu ar accepta companiile respective si in al doilea rand nu avem toate mijloacele pentru toate tranzactiile care s-ar putea realiza.

Cred ca ati vazut ca de abia acum operatorul BVB se gandeste sa adapteze accesul pe site (deci si platforma BVB) pentru telefoane ultima generatie pe langa multe alte neajunsuri pentru o listare la nivel international.

Vom alege din toate aceste retele si companii de socializare care exploateaza internetul ultima clasata si anume Facebook (FB).

GRAFICUL FB

2262-2

Cred ca stiti ce s-a intamplat cu pretul actiunilor FB, mai ales dupa IPO cand pretul in prima zi a fost la deschidere de 42 $, apoi a atins un maxim la 45 $/actiune pentru ca la inchidere sa se opreasca in cadere la 38.23$ foarte aproape de minimul zilei de 38$, care a fost si pretul de subscriere de la IPO (suma adunata atunci a fost de 100 mld. dolari).

De ce toate acestea?

Pentru ca intre IPO si listare s-a aflat in piata ca aceasta mare companie de socializare nu a avut profitul comunicat prin prospect si de fapt datele financiare sunt mult mai slabe. In acest caz foarte multi (580 mil actiuni tranzactionate in acea zi) au vrut sa renunte repede pentru a nu incasa o pierdere prea mare. MAXIMUL ZILEI de listare la FB a fost de 45 $, adica cu 18,4% mai sus decat pret IPO si la inchidere pretul a fost doar cu 0,6% mai sus decat pretul de pornire. Si ganditiva ca inca nu se lansase prea bine noua stire in piata.

CADEREA libera de dupa aceasta a fost foarte dura si ea a ajuns in data de 4 septembrie (dupa nici 4 luni) la MINIMUL istoric de la 17,55$ insemnand un declin de 61% fata de maximul primei zile de listare sau de 54% fata de pretul de la IPO.

DUR, nu?

Dupa iluziile facute de catre cei care au subscris si care se vedeau deja bogati iata ca acestia au suferit o PRABUSIRE de cca. 50%. Pai in acest caz (insa cine stia ca se va intampla asa ceva) daca s-ar fi respectat acel RR de 2:1 sau 3:1, cu un SL mai jos cu 10% fata de pret IPO, adica la 34$ pierderea s-ar fi redus vizibil si nu ar fi fost de 60% pentru cei care au cumparat la 45$, in speranta ca pretul va creste ca la Amazon sau cel putin ca la Yahoo.

Ce s-a intamplat dupa aceea, adica la 1,5 ani dupa prima zi de listare se poate observa din grafic cand compania a inceput sa aiba si real rezultatele asteptate de piata si cand pretul azi a ajuns la 47.71$ la limita unui prag de suport important MA 50 zile (14,82$). Deci suntem peste nivelul maxim din prima zi de listare de abia dupa 1 an si 6 luni de zile de la listarea FB.

In fapt de abia la inceputul lunii august 2013 pretul a ajuns mai sus decat pretul IPO, insa mai bine de 1 an de zile cei care au subscris la IPO au avut banii blocati si nu i-au putut folosi la alte oportunitati din piata si slava Domnului au fost destule. Asa se pot aduna pierderi memorabile in portofoliu si putem spune fara sa gresim ca la actiunile FB a fost un crash bursier.

AVANTAJATI au fost cei care au asteptat cuminiti si nu au subscris la euforia care i-a cuprins pe multi la IPO si au intrat la minimele din jurul palierului de 17,55$. Ei bine acestia sunt fericitii deoarece pana astazi ei au un profit de 167%. Unii pierd 61% in 4 luni si altii castiga 67% intr-un an de zile. Aceasta este bursa si ea trebuie cunoscuta si cu bune si cu rele.

IPO Facebook este un exemplu RAU privind asteptarile investitorilor fata de un IPO. Departe de mine sa compar IPO FB cu IPO SNG, insa vom extrage din el ceea ce ne intereseaza, adica cresterea maxima din prima zi de listare de 18,4% in conditiile in care la FB s-a subscris destul de mult.

Vom mai lua un exemplu tot printre ultimile IPO si anume la LINKEDin

GRAFICUL LA LINKEDin

2262-3

Daca privim la acest grafic constatam ca parca se apropie de asteptarile noastre la listarea SNG, nu intocmai exact, dar este un bun exemplu de analizat si comparat.

In primul rand cresterea maxima din prima zi de listare din 16 mai 2011 a fost de 1.7 ori (171%) pentru un pret de IPO de 45$. Fireste nu comparam piata din SUA cu cea de la Bucuresti nici macar cand se va lista Romgaz curtata mai mult de straini.

Asa ca ne vom gandi la cea mai mare crestere la un IPO la noi, care a fost la TGN in prima zi de listare din ianuarie 2008 si cand pretul a crescut de la 191.92 lei la H=287 lei/actiune, adica cu 50% mai sus de cat la subscriere si care ne indreptateste sa speram ca acest randament ar putea fi tinta primei zile la SNG.

Maximul zilei a fost la 122.7$/actiune si minimul de 45$ el corespunzand si cu pretul de la deschidere.

Variatia maxima a zilei a fost de la L=45$ la H=122$, adica 77 pct de baza, ceea ce a aratat forta acestei atractii din piata.
Inchiderea s-a facut la pretul de 93.09$, ceea ce a insemnat atunci 107% crestere.

Inchiderea este deasupra mediei variatiei zilnice (83$), adica la 93$, ceea ce inseamna ca pretul nu s-a stabilizat si el poate avea noi fluctuatii intraday cu posibilitatea de a depasi maximul din prima zi in 1-2 luni. Asa ca, in urmatoarele zile vom vedea marcari abrupte de profit prin exit-uri repetate, deci o relaxare a pretului din piata (moment bun de acumulare actiuni), care vor aduce din nou preturile la paliere atractive si apoi vom avea stabilizarea pretului din piata, putin mai jos decat pretul de inchidere din prima zi, probabil la nivelul pretului mediu al zilei (83$).

Deci o prima CONCLUZIE ce se poate potrivi si la listarea SNG de marti, mai ales daca ea se va face fara limite. Iata o posibila evolutie:

Ziua va incepe treptat nu departe de pretul de 33-35 lei, la inceput cu cresteri mai mici dupa care pretul va exploda spre pretul maxim, ce poate fi la 40-42 lei. Ulterior pretul se va mai calma in jurul unui pret de echilibru al zilei ce va fi putin peste mediana variatiei zilei, fara a scade deci prea mult (37-38 lei) si spre final sa vedem o noua crestere la 39-40 lei, care va fi putin dincolo de variatia medie a zilei, adica la L + (H-L)/2.

De ce ar da unii si 40 lei/actiune? Cel putin dintr-un motiv, mai ales pentru cei care au deja actiuni alocate la 30 de zile si mai doresc alte actiuni in portofoliu. Un calcul simplu ar insemna ca adunate cele dpua preturi la cantitati egale (cel putin pentru prima zi pentru a nu urca prea mult pretul) atunci costul mediu fara comision (ce poate fi negociat si la 0.3% din tranzactie) poate fi de 35 lei, care este unul rezonabil pentru cine doreste un dvd de 11% in 6 luni de zile.

Strategia celor care vor sa devina actionari pe TL este de a mai acumula si alte pachete in urmatoarele luni cand pretul s-ar putea sa coboare si spre 30 lei, ceea ce ar insemna o imbunatatire a costului mediu la intreg pachetul de SNG.

Cei care nu au actiuni se gandesc sa fixeze un pret la maxim 35 lei/actiuni si presiunea mai mare va fi in aceasta zona care poate deveni si un pret de echilibru pe un timp mai lung.

Pe moment nu vad o presiune asa de mare la vanzare. Cred ca investitorii mici s-au lamurit cum sa scoata mai mult din actiunile alocate cu pretul de 28,5 lei sub cel final si cea mai buna masura este sa cumpere alte actiuni la un pret maxim de 32-35 lei avand in vedere ca mecanismul de stabilizare urmareste sa nu scada pretul prea mult sub 30 de lei.

Fac remarca ca erorile de prognoza ale evolutiei SNG din prima zi pot fi de 2% mai mult in sus.

În plus, liderii intermediarilor ofertei, Goldman Sachs şi Erste Group, au suficienţi bani la dispoziţie pentru a apăra preţul final de vânzare din ofertă, considerat neaşteptat de mare: 30 de lei / acţiune. Este vorba de 13% din oferta, adica 221 mil. lei echivalent cu 7.3 mil. actiuni, pe care mai intai va trebui sa le cumpere la un anumit procent de interventie in piata.

Dupa opinia mea cred ca minimele din perioadele imediat urmatoare (2-5 luni) nu vor fi mai jos cu mult decat pretul mediu al primei zile de la listare, adica sub 37-38 lei/actiune, ceea ce inseamna un BOTTOM la cel mult 35-36 lei.

Desigur va conta si miscarea generala a bursei din acea perioada, unde deocamdata nici un nor negru nu este deasupra BVB, mai ales daca si bursele straine incep o perioada scurta de consolidare cu mici fluctuatii mai mult down. In cazul unei corectii externe este posibil ca pretul SNG sa coboare pana la pretul final de la subscriere.

ATENTIE la miscarile speculatorilor profesionsiti care pot face crossuri BID-ASK pentru a da senzatia ca piata a inceput se urce.

Scopul lor este sa miste preturile cat de sus permite psihologia pietei (care este posibil sa uite ca de fapt pretul devine supraevaluat fata de valoarea reala si va fi mai greu sa vanda actiunile mai tarziu negasind destui cumparatori care sa accepte acest nivel) si sa vanda la un profit cat mai mult.

Din pacate, in ciuda unor astfel de avertismente pentru cei neinitiati multi dintre ei vor fi “carne de tun” pentru cei ami versati si care vor profita la maxim de aceasta ocazie din piata.

La asa ceva ma gandesc cand vorbesc de un pret maxim de 40-42 lei, realizat sub aceste manevre obisnuite la asemenea listari cand interesul este foarte mare. Este greu sa-ti dai seama daca este o manevra speculativa sau in piata sunt mai multi jucatori mari ce doresc mai multe actiuni decat este oferta in acel moment.

De regula pentru valori mai mari BID/ASK exista brokeri care isi stabilesc strategia dinainte pentru a gasi contrapartea in piata (eventual prin DEAL) si tranzactia se face la o anumita ora cand piata este mai “calma”.

Speculatorii urmaresc sa atraga pe cei care vor sa cumpere, odata cu urcarea pretului (pe undeva putin fortata in primele miscari) acestia se vor grabi sa cumpere pentru a nu ajunge la preturi prea mari de achizitie si piata care este atenta va interveni si ea intr-o masura suficienta pentru a sustine cresterea pretului. In acest mod speculatorii se retrag lasand ca piata sa se miste LIBER si cand constata ca miscarea a obosit intervin din nou sustinand din nou pretul sau daca le convine nivelul randamentului atins ei vor vinde treptat pentru a nu speria piata si sa piarda tot acest avans.

Asa ca in timp ce unii cumpara altii vor vinde si invers in functie de interese si tintele de intrare-iesire stabilite inainte de a incepe sedinta si corectate pe parcurs (cu unele marje acceptate tot initial). De aceea sfatul meu, odata ce te gandesti sa cumperi trebuie sa ai o strategie de urmat si daca tintele stabilite de tine cand mintea era limpede si fara influente emotionale au fost depasite este bine sa te OPRESTI si sa le respecti.

Acesta este un plan de tranzactionare stabilit dinainte si care corespunde cel mai bine cu dorintele/asteptarile tale. Daca fiind in piata vei vedea ca strategia ta nu corespunde n-o schimba sub impulsul psihologiei pietei deoarece decizia ta s-ar putea sa fie eronata, adica mai bune decat atunci cand nu ai fost influentat emotional.

Nu intotdeauna o schimbare a trendului in jos este si o schimbare a trendului UP generat deja. Semnalele pot fi false si este posibil ca trendul sa-si continue urcarea. La fel poate fi si pe un trend DOWN.

Aceste miscari se pot intampla marti. Fiind prima zi de listare sfatul meu este sa ibservati miscarea pretului pe un grafic la 15 minute pentru a vedea intrarile in zonele de supravanzare sau supracumparare, caz in carte v-as recomanda sa urmariti semnalele date de oscilatorul RSI, poate cel mai fidel pentru anticiparea pietei.

CUM ESTIMAM PCT DE INTRARE – IESIRE DIN PIATA 
Atunci cand o noua actiune intra prima data in piata este foarte greu sa determini care ar fi momentul potrivit pentru a cumpara sau a vinde in functie de manevrele din piata. O piata care nu are ISTORIC, cand nu sti ce praguri de suport si de rezistenta poate avea, cand nu ai prea multe date de referinta pentru a face estimari cat mai apropiate de ce se poate intampla in piata.

In acest caz rolul analizei tehnice este deosebit deoarece exista indicatori si oscilatori tehnici care te ajuta sa te orientezi cat de cat bine intr-o noua piata care se construieste sub ochii nostrii. Asa cum prea bine stiti ei sunt clasificati in functie de rolul lor, adica de ce elemente iti pune la dispozitie pentru a te ajuta sa iei o decizie.

Deci trebuie sa intelegem BINE. AT nu-ti pune pe tava decizia de intrare in piata sau de iesire ci iti ofera suficiente elemente de analiza pentru a anticipa o eventuala miscare ce ar putea fi de interes pentru calitatea ta de speculator. Foarte multi care sunt investitori nu se prea bazeaza pe AT deoarece atat timp cat este investitor pe TL nu conteaza cum intri in piata daca datele financiare si multiplii de piata iti spun ca este OK actiunea ea fiind buna de investitii.

Un gen de analiza care este considerata MODERNA este cea rationala, care se bazeaza atat pe AF (analiza fundamentala) cat si AT in egala masura, ultima ajutandu-te sa poti alege momentul de intare cat mai bun pentru a putea profita de castigul oferit de cresterea pretului actiunii in conditii optime, adica de optimizare a profitului.

Daca la AF situatia companiei Romgaz este deja cunsscuta si recunoscuta prin gradul de subscriere cu conditia ca cel care investeste sa aiba in VEDERE raportul PRET PIATA / VALOARE REALA ACTIUNE la un moment dat si mai ales estimata pentru acel an (vezi bugetul aprobat si incadrarea in acesta) atunci la AF putem prinde un pret mai bun de achizitie daca o vom aplica corect.

De ce sa aflam un pret mai bun de achizitie? Deoarece randamentul unei investitii in actiuni pe TM sau TL depinde in primul rand de beneficiile/recompensele pe care le primesti ca actionar de la companie (dvd, actiuni gratuite participari preferentiale la MCS etc.), dar si de cresterea pretului, mai ales pe TS. Aceasta inseamna, mai ales la inceput, un ascendent in sentimentul de investitor.

Tot pe baza AT, pe langa multe altele, poti vedea intre mai multi emitenti care are trendul crescator cu o forta mai mare de crestere putand profita de acest aspect. Este daca vreti un mijloc de a-ti creste profitul in functie de sansele pe care ti le ofera piata atunci sau in general.

CELE MAI COMUNE UTILIZARI ALE RSI

1. Indicarea supracumpararii si supravanzarii

Atunci cand o piata este caracterizata prin cumparari si vanzari excesive cu volatilitati importante (cum va fi la listarea SNG) aceasta inseamna ca este o piata in care preturile au crescut sau scazut prea mult si de aceea este foarte posibil ca pretul sa se retraga in aceeasi zi si/sau in zilele urmatoare.

Odata ce valorile oscilatorului RSI sunt de la 0-100, iar valorile acestuia sunt mai mari decat 70 (in cazul SNG pot fi mai mari de 80) atunci se considera ca piata este supracumparata, adica pretul a ajuns asa de sus incat cumparatorii din piata se vor imputina ca numar si vanzatorii vor domina piata prin EXIT-uri.

La o valoare a RSI de 30 (in cazul SNG chiar de 20) putem vorbi de o piata supravanduta si ea corespunde faptului ca vanzatorii se vor reduce odata ce cumparatorii vor face presiune la aceste preturi destul de atractive si numarul vanzatorilor va scade urcand astfel pretul. Odata ce RSI tot coboara sub nivelul de 50 acesta este un moment de atentionare ca ne apropiem de un asemenea moment pe masura ce tindem spre nivelul de 30.

La fel este si in sens invers de la 50 la 70 cand oscilatorul creste.

Si acum corespondenta cu piata bull si piata bear in cazul oscilatorului RSI. Cred ca ati sesizat ca daca RSI coboara sub linia de 70 putem vorbi de o piata bear si atunci cand ea urca deasupa liniei de 30 avem o piata bull. Fiecare moment corespunde cu un pct de VANZARE (cand RSI trece sub 70) si pct de CUMPARARE (cand RSI trece deasupra 30)

REMARCA IMPORTANTA:
Semnalele de supravanzare si supracumparare suntb mai sigure intre-o piata cu volatilitate redusa (preturile fac maxime si minime egale.
Daca piata este volatila, cum va fi la SNG, atunci SEMNALELE IN DIRECTIA TENDINTEI DIN PIATA – CELE MAI DE INCREDERE. In acest caz intr-o piata unde preturile sunt in crestere o INTRARE in piata se poate face asteptand preturile sa scada dupa un semnal de supravanzare si apoi crescand din nou.

2. Indicarea oscilatiilor nereusite

Am mai vorbit noi de oscilatii care nu reusesc sa atinga niste praguri de suport sau rezistenta sau de niste niveluri consacrate asa cum sunte cele de la 70 sau 30 pentru RSI. Piata nu respecta intotdeauna stasul teoretic deoarece psihologia jucatorilor se poate schimba din mers chiar in timpul zilei si sa modifice asteptarile initiale.

In acest caz avem “failure” sau “failure swing”, adica o oscilatie nereusita/ratata. In cazul RSI se poate intampla ca acesta sa aiba un maxim peste 70 apoi sa scada pana la o anumita minima inainte de a reveni pentru a forma a doua maxima. A doua maxima nu reuseste sa o depaseasca pe prima inainte ca RSI sa-si inverseze directia coborand astfel sub minima formata intre cele doua maxime.

3. Generarea semnalelor de cumparare si de vanzare
Cand RSI atinge un maxim si apoi coboara el identifica un TOP (pret maxim).
Cand RSI scade si apoi creste inapoi el identifica un BOTTOM (pret minim).

Daca RSI este peste 70 (80) jucatorii se asteapta ca piata sa aiba un maxim, atunci revenirea oscilatorului RSI sub 70 poate fi utilizata ca un semnal de VANZARE. Semnalul de CUMPARARE este cand RSI a crescut imediat peste 30 atunci cand piata are minime.

ATENTIE – aceste semnale sunt valabile mai mult pentru o piata cu volatilitate redusa. La o piata puternic volatila cum va fi marti la SNG semnalele cele mai de incredere vor fi in directia tendintei pietei. In aceste piete volatile orice semnal impotriva tendintei va indica mai degraba o mica retragere fata de tendinta fundamentala (mai de durata) decat o inversare reala a tendintei.

Speak Your Mind

*