2.2.4 Acordarea de actiuni gratuite este un factor stimulator ?

Capitolul nr. 2 – Initiatii sau „DO IT SELF” – Cei singuri

Postat de TRAIAN pe 30 iulie 2010

Actionarii societatilor comerciale beneficiaza sub diferite forme de rezultatele financiare ale acestora.
Trebuie sa facem o distinctie intre data de referinta (adica data cand actionarii beneficiaza de participarea la AGA) si data de inregistrare (data cand numai actionarii din acea zi beneficiaza de hotararile AGA).

Atunci cand se fac majorari de capital din fonduri proprii, fie prin distributie de actiuni gratuite, ca in cazul TLV, CMP. IMP in anul 2006, fie prin majorarea valorii nominale ca in cazul BRD in anul 2005, teoretic valoarea firmei nu se schimba (o asemenea majorare este o operatiune de mutare a unor sume dintr-un element in altul de bilant; nu intra bani noi in firma). In aceste conditii valoarea de piata a firmei (pretul actiunii x numarul total de actiuni) ar trebui sa ramana nemodificata.

CAZUL I

In cazul unei majorari de capital prin distribuire de actiuni gratuite, in prima zi de dupa data de inregistare de obicei pretul actiunilor scade aprox. cu o valoare proportionala cu nr de actiuni distribuite gratuit (in piata data de inregistrare este decalata cu 3 zile fata de cea stabilita pentru operatiuni de inregistrare la Depozitarul Central).

Majorarea de capital efectiva se opereaza de obicei in cateva luni, de regula 2 luni.

Pe buna dreptate unii se vor intreba ce sa intampla daca vand actiunile imediat dupa data de inregistrare.

Deci, atunci cand trece data de inregistrare, pretul in piata scade pentru ca numarul de actiuni nou inmultit cu pretul scazut sa egaleze valoarea anterioara. Pretul scade imediat pe o perioada buna de timp, iar influenta acestei modificari a numarului de actiuni este imediata chiar daca data intrarii in piata a gratuitelor este mult mai tarzie, dupa ce s-a efectuat inregistrarea acestora in evidenta actionarilor la registre (depozitarul central).

CAZUL II

Cand majorarea se face prin cresterea valorii nominale, ca in cazul BRD in anul 2005, atunci teoretic pretul in piata nu se modifica, iar valoarea de piata a firmei ramane neschimbata.
In anul 2005 la BRD au avut loc doua operatiuni succesive: cresterea valorii nominale de la 3000 la 5000 de lei din fonduri proprii (numarul de actiuni nu s-a modificat, pretul ar trebui sa nu se modifice), urmata de consolidarea actiunii de la 5000 la 10000 de lei (din doua actiuni vechi de 5000 rezulta una noua de 10000). Aceasta duce la injumatatirea numarului de actiuni; pretul insa ar trebui sa se dubleze pentru ca valoarea de piata a firmei sa ramana nemodificata.

Daca se vinde imediat dupa data de referinta nu se intampla nimic. La fel si cei care pastreaza actiunile nu beneficiaza in vreun fel: numarul de actiuni se injumatateste, insa valoarea totala a lor nu se schimba. Daca se cumpara dupa data de referinta se “beneficiaza” de operatiunile descrise mai sus (majorare valoare nominala + consolidare), iar valoarea portofoliului de actiuni BRD nu ar trebui sa se modifice.

Speak Your Mind

*