2.2.1 Construirea unui plan de afaceri

Capitolul nr. 2 – Initiatii sau „DO IT SELF” – Cei singuri

Postat de TRAIAN pe 26 iuolie 2010

Tema nu are nici o legatura anume cu perioada anume deoarece nivelul la care pot ajunge majoritatea preturilor actiunilor nu trebuie sa fie si o recomandare pentru luarea unei decizii

Vom combina putin latura tehnica cu cea fundamentala in cadrul cursurilor noastre free despre bursa si consider ca daca dorim sa devenim investitori trebuie sa rationam ca niste oameni de afaceri veritabili si pentru aceasta vom avea nevoie intotdeauna sa stim cum construim un plan de afaceri, pe care va trebui sa-l imbunatatim permanent.

Am stat de vorba nu odata cu oameni de afaceri in domeniul constructiilor, care nu au un capital mare si un business prea dezvoltat, insa amandoi mi-au spus ca piata lor este in continua scadere si ca a pastra firma necesita multe cheltuieli si obligatii financiare, in primul rand fata de autoritati.

Amandoi se plangeau de noul impozit forfetar, care a ajuns sa fie foarte mare comparativ cu oportunitatile din piata in care activeaza si ca vor fi obligati sa renunte la firma si sa lucreze pe cont propriu.

In Spania, pe vremea cand domeniul constructiilor era pe val, statul acorda sprijin si inlesniri pentru cei care doreau sa-si deschida o afacere in acest domeniu, multi dintre ei activand si ca persoane fizice autorizate tocmai pentru ca obligatiile fiscale erau mult mai mici.

Asa ca ne vom ocupa putin de viitorul nostru ca oameni de afaceri adevarati si vom analiza cum se face un plan de afaceri.

Auzi colo, ai cateva actiuni la o societate sau mai multe si te numesti deja OM de AFACERI ! Pare cumva o gluma ? Eu zic ca nu.

Pentru a intelege mai bine despre acest element de baza al unei investitii, haideti, pentru inceput, sa vedem ce inseamna asa ceva.

Cine este OMUL de AFACERI ?
Nimeni nu ne cere sa fim ca Henry Ford, care a fost desemnat “Afaceristul secolului” de catre Fortune Magazine Monday sau ca Jack Welch de la General Electric ce a fost desemnat la randul lui “Managerul secolului”, insa atunci cand pornesti la drum trebuie sa sti ceva mai mult despre locul unde doresti sa fi dupa un timp anume.

Ei bine un om de afaceri este definit de calitatile pe care trebuie sa le aibe:

Initiativa – succesul în activitatea umană depinde in primul rand de iniţiativă

Capacitatea de a lua o decizie – sunt multe schimbari in orice domeniu si daca cel in cauza sufera de indecizie acesta va pierde multe oportunitati de afaceri.

Putere si autodeterminare de a reusi.

Capacitatea de a primi sfaturi din alte surse – orice informatie utila conteaza, insa actiunea in final va fi bazata pe decizia personala.

Inteligent si mereu in alerta – pentru a putea capta oportunitatile de afaceri si a fi constient pentru a sesiza la timp schimbarile din piata de capital.

O altă calitate notabila a omului de afaceri este morala de afaceri, ceea ce înseamnă tranzacţii cinstite.

Totodata calităţile onestitatea, promptitudinea si relaţii echitabile cu ceilalti din jur sunt importante pentru succesul în afaceri.

Nu in cele din urma sa fie atent la educatia si formarea sa ca om de afaceri, mai ales acum cand sunt multe pericole/probleme – sa poata intelege în mod corespunzător problemele activităţii sale şi să găsească soluţii pentru rezolvarea lor.

Deoarece afacerile moderne sunt supuse unor modificari rapide atunci un om de afaceri trebuie sa le aprecieze la timp, adica sa fie in pas cu schimbarile si sa se adapteze acestora.

Consecventa/fermitatea – o calitate indispensabila pentru a putea ajunge acolo unde ti-ai propus.

Este necesar ca un om de afaceri să utilizeze o calificare corectă şi tact pentru a face cea mai bună utilizare a oportunităţilor de afaceri.

Intr-o carte a sa despre afaceri – Back to School: Question & Answer Session with Business Students, Warren Buffett spunea :
” Un bun om de afaceri trebuie să aibă experienta practică a afacerii, deoarece experienţa este necesară pentru a gestiona afacerea in mod eficient”.

CONCLUZIA MEA : un om de afaceri este un om bine educat in domeniul sau de activitate, care ia decizii rapide si precise pentru a obtine un PROFIT.

CE ESTE PLANUL DE AFACERI ?
Tot in aceeasi carte Buffett spunea ca fara o planificare la timp si corecta factorul succes in afaceri lipseste. De fapt partea cea mai importanta a unei afaceri este planificarea afacerii.

Foarte multi oameni au impresia ca planul de afaceri este doar pentru investitori.
Putem incepe prin a evita urmatoarea capcana clasica, dezvaluita de Forbes nu demult.

“Planurile de afaceri sunt pentru fraieri”
Credeti ca planurile de afaceri sunt doar pentru investitori ? Gresit. Aceste planuri sunt in primul rand pentru tine. Ca sa pui pe hartie un plan de afaceri trebuie sa te gandesti la chestiunile de baza, de la finantare la strategii de investitii. Planul iti comunica aceasta viziune despre perspectivele businessului tau.

Simplul fapt de a scrie un plan iti permite sa masori performanta afacerii tale. Daca nu o poti masura, cu siguranta nu o poti conduce, nu o poti manageria.

Nu aveti timp sa planificati? O greseala comuna.
“Nu am suficient timp sa planific” spun uneori oamenii de afaceri. “Nu pot planifica, sunt prea ocupat azi”. Un plan de afaceri facut acum va poate scuti de pierderi de timp si stress mai tarziu.

Prea multi oameni de afaceri fac un plan doar atunci cand au nevoie de el. Pana cand o banca sau un investitor vrea sa se uite peste un plan de afaceri, este foarte probabil ca acesta sa nu existe. Cu cat sunteti mai ocupat cu atat mai mult aveti nevoie de un plan. Puteti sa pierdeti totul daca sunteti prea atent la fiecare detaliu in parte si nu vedeti imaginea de ansamblu.

1. Definirea planului de afaceri
Planificarea afacerii se face in stransa legatura cu obiectivele. Trebuie sa faceti in asa fel incat continutul planului sa se potriveasca cu intentiile dvs. Nu acceptati un format standard doar pentru ca va este disponibil.

Un plan de afaceri este orice plan care ajuta o afacere sa priveasca inainte, sa aloce resurse, sa se concentreze pe puncte cheie si sa se pregateasca pentru probleme si oportunitati.

Din pacate, multa lume se gandeste la planuri de afaceri doar pentru a incepe o noua afacere sau pentru imprumuturi pentru afaceri. Dar acestea sunt vitale si pentru conducerea unei afaceri, chiar daca aceste afaceri au nevoie sau nu de noi imprumuturi sau investitii.

Afacerile au nevoie de planuri pentru a-si optimiza cresterea si dezvoltarea in concordanta cu prioritatile.

2. Necesitatea/scopul unui plan de afaceri
Intocmirea planului de afaceri permite:
– stabilirea realista a necesarului de resurse si a surselor din care acestea pot fi obtinute;
– incadrarea in timp a etapelor afacerii;
– coordonarea fazelor viitoare ale afacerii si rezolvarea eventualelor neconcordante.

3. Cine are nevoie de planul de afaceri ?
Rutina zilnica distrage atentia, apar probleme, apar oportunitati si scopurile initiale ar trebui tinute si urmarite. Cum stabiliti daca sunteti in afacere daca nu ati stabilit de unde ati plecat si unde vreti sa ajungeti ?

Cum pot oamenii sa-si propuna o tinta fata de un plan pe care nu-l pot vedea? Aveti nevoie de un plan de afaceri pentru a stabili o valoare a afacerii si nu numai.

Din pacate multi din cei care au nevoie de un plan de afaceri nu stiu ca au nevoie de el. Si cad in capcana mitului planificarii afacerii. Nu realizeaza ca planurile nu sunt doar pentru inceput, pentru imprumuturi sau investitii. Nu realizeaza faptul ca planurile de afaceri sunt mai usor de alcatuit decat isi imagineaza.

Pentru a avea succes intr-o afacere trebuie pur si simplu sa planificati pasii, sa stabiliti prioritatile, sa alocati resursele si sa administrati banii cash. Bineinteles ca unele persoane spun ca nu fac planuri, dar daca au succes, de fapt planifica mereu in mintea lor. Puteti sa va pastrati planul in mintea dvs daca afacerea dvs este simpla.

Un plan de afaceri este ca o harta si un compas pentru afacerea dvs. Fara ele e ca si cum ati calatori orbeste. Cu un plan va stabiliti obiectivele, prioritatile si furnizati o imagine asupra rulajului banilor cash.

4. Ce face ca un plan de afaceri sa fie bun ?
Imaginea urmatoare arata un plan de afaceri ca o parte a unui proces. Va puteti gandi la partile bune sau rele ale planului ca la planul insusi, judecand valoarea sa in functie de continut.

Exista anumite calitati ale unui plan care-l pot face cel mai probabil sa dea rezultate, iar acestea sunt cele mai importante. Totusi, este mult mai bine sa vedeti planul ca parte a unui proces de rezultate, deoarece chiar si un plan excelent este irosit daca nimeni nu-l urmeaza.

 

plan

5. Cum trebuie sa arate un plan de afaceri ?
Nu exista o structura fixa a planului de afaceri, aceasta poate varia functie de cerintele informationale carora trebuie sa le raspunda planul de afaceri. In cazul nostru este vorba de
– destinatarul final, adica propria afacere
– vechimea afacerii – este la inceput sau are deja experienta
– specificul activitatii – pietele de capital, in general sau doar unele din ele
– amploarea proiectului de afaceri – volumul fondurilor implicate.

Exista insa elemente de baza care se regasesc in majoritatea planurilor de afaceri:

– scurta prezentare a obiectivelor si strategiei alese;
– descrierea instrumentului financiar si a pietei careia i se adreseaza;
– descrierea strategiei de investitii;
– descrierea partenerilor din piata;
– diverse proiectii financiare.

Autorul sau va trebui sa aiba capacitatea de a pune in lumina avantajele afacerii, fara ca aceasta sa dauneze insa realismului planului prezentat fara a avea exagerari prea optimiste.

Un rol deosebit trebuie alocat dezvoltarii afacerii. Daca dezvoltarea afacerii este mai lenta decat se aprecia, s-ar putea sa fie atrase prea multe resurse costisitoare/pierderi, iar daca aceasta este prea rapida s-ar putea ca la un moment dat, din cauza lipsei fondurilor, sa nu se poata utiliza potentialul real al pietei (marile oportunitati).

6. Site-uri de interes
Business Plans Center.Org
Prezinta exemple de planuri de afacere castigatoare si articole scrise de experti in analizarea si documentarea pentru afaceri. Ofera software-ul necesar pentru crearea, evaluarea si testarea planurilor de afacere.

BusinessTown – Business Planning
Prezinta etapele crearii unui plan de afacere si maniera in care trebuie abordat un plan de afacere.

Bizplanit.Com
Ofera strategii de dezvoltare a unui plan de afacere, asistenta specializata clientiilor de-a lungul crearii planului.

Business Plans
Prezinta o echipa de profesionalisti in domeniul consultantei pe planuri de afacere si exemple de planuri de afacere.

My own business
Contine pe langa planurile de afacere oferite ca model si un curs care te invata cum sa incepi propria ta afacere. Materialele sunt disponibile in format word, pdf cat si pagini web.

7. CREAREA UNUI PLAN DE AFACERI
Cel mai greu este obtinerea energiei comune pentru a incepe sa pui pe hartie asa ceva. La început, se pare ca este o sarcina descurajatoare. Dar, odată ce incepi vei constata ca nu este asa de greu pe cât pare.

Trebuie sa incepem cu pasii cei mai simpli
– sa descriem tipul afacerii (investitia la BVB sau la Sibex ori pe piata straina – FOREX etc). Sa drescriem putin piata, riscurile din piata si modalitatea de a accesa serviciile acestia si ale intermediarului;
– apoi produsele (actiuni, derivate, obligatiuni, CFD, valuta, etc)
– tinta urmarita in piata (sa zicem 30% in anul 2010 pe total portofoliu).
– stadiul in care se afla investitorul (la inceput, dupa 2 sau mai multi ani, este un grup de investitori – pozitia acestuia in grup, o firma care investeste la bursa etc.)

Daca o faza pare mai dificila nu insista, poti reveni mai tarziu cand ai lucrurile mai clare. Un sprijin extern mai experimentat sau profesionist nu trebuie exclus la inceputuri, la primul plan de investitii.

Nu trebuie sa va faceti griji daca din prima incercare (primul draft) nu iese cum trebuie. Continuati sa va documentati si reluati cliclul si perfectionati-l eventual cu indrumare. Sunt recomandate si niste adnotari de subsol, idei sau franturi de idei (cu caracter permanent – ca proces continuu), care in final se vor integra in sistemul de planificare.

Păstraţi în minte TINTA
De-a lungul scrisului planului de afaceri trebuie sa pastrati in minte de ce scrieti acest plan si rolul pe care-l jucati in obtinerea acestei tinte, in fond a profitului pe care vi-l doriti.

În acelaşi timp, trebuie sa fiti foarte atenti la dezvăluirea corecta a riscurilor şi incertitudinilor din afacerea voastra, pentru că de multe ori investitorii cauta sa dea vina pe altcineva atunci cand investiţia lor dispare.

Daca prin absurd doriti sa va imprumutati din alte surse pentru a va finanta investitia la bursa trebuie sa va convingeti ca veti avea certitudinea rambursarii ei, ceea ce inseamna o tinta mai mare de profit ce trebuie realizata obligatoriu. Ori aceste profituri mai mari SPERIE la inceput deoarece inseamna RISCURI MAI MARI si creaza o stare de stress suplimentara nedorita (asa ca recomandarea mea este ca sursa de finantarea sa fie fara imprumuturi cu dobanda).

Un plan mai simplu este de recomandat decat unul care intra in prea multe detalii neesentiale obiectivelor urmarite.

Strategia este elementul central al planului de afaceri
Practic prima jumătate a planului de afaceri este orientată spre dezvoltarea şi susţinerea unei strategii de afaceri solide.

Trebuie sa privesti la piata de capital pe care ti-ai ales-o ca o piata de investitii atat cu partile ei bune dar si cu dezavantajele ei, dar si cu dimensiunea justa a oportunitatilor din piata. Este un fel de marketing bursier.

Produsul meu este banul si doresc sa aflu/sa testez fie si virtual ce piata imi convine pentru a-l investi in conditiile unui RISC asumat. Tinta mea finala este profitul stabilit intr-un orizont de timp rezonabil corespunzator profilului meu de investitor (vezi calitatile unui om de afaceri de sus si tipurile de investitori din piata). Nu trebuie sa uit nici de pericolele generate de competitorii din piata (emitenti, institutionali, investitori semnificativi etc.).

Toate aceste măsuri sunt în mare măsură menite să vă ajute să creaţi o strategie pentru afacere.

A doua jumătate a planului de afaceri este în mare măsură, de a executa strategia de afaceri. Toate operaţiunile trebuie să fie in deplină conformitate cu strategia aleasa. In timp aceasta se poate imbunatatii prin experienta capatata direct in piata.

Gandeste-te tot timpul la partenerii din piata ca la o concurenta
Pietele de capital sunt tinta unei multitudini categorii de investitori pornind de la cei individuali, simpli si marunti, la cei mari in care exceleaza marile banci de investitii, fondurile de investitii – multe din ele speculative cu active de mld. dolari, dar si investitori semnificativi care au si ei sute de milioane daca nu chiar mld. dolari de investit, deci o concurenta inestimabila.

Asa ca avem o aglomerare de capital de toate categoriile care pot dicta piata in orice moment, mai ales pe o piata slab capitalizata si lichida. In aceste conditii daca nu esti plin de initiativa si creativ risti sa pierzi continuu.

Avantajul unui investitor individual cu capital mic este ca-si poate adapta capitalul RAPID la orice oportunitate din piata, inaintea marilor investitori, care isi misca mai greu capitalul de pe o piata/instrument pe altul.

Asa ca ai nevoie de a identifica/anticipa IN MOD REALIST acele oportunitati, dar si punctele slabe sau tari ale celorlalti investitori din piata pentru a fi in avantaj si a castiga pe evolutia pietei respective.

In acest caz ne vom concentra pe rularea aspectelor majore ale afacerii, adica in partile semnificativ mai bune comparativ cu concurenţii din piata. Aceasta este de fapt MAREA PROVOCARE a planului de afaceri pentru investitor

De regula se cauta nise noi de investitii, sectoare, domenii noi care vor deveni in scurt timp tinta acestor mari fonduri de investitii, care odata intrati vor ridica preturile la nivelul profitabilitatii urmarite prin plan si de care ei voi beneficia in final.

De aceea nu exista o strategie unica, pietele se misca oscilant continuu, iar aceasta miscare fluctuanta este generata de aplicarea diferita a strategiilor de investitii ale celor prezenti in piata.

Fiecare are planul lui de afaceri, fie si in gand, cu tinte diferite de profit, cu orizonturi diferite de investitii, dar mai ales cu temperamente diferite de investitii.

Trebuie sa fim mai inteligenti decat media bursei
Iata un deziderat pe care multi si-l doresc chiar de la inceput cand nici nu stiu exact cu ce se mananca pe bursa. Ba mai mult unii doresc sa castige mult si mai ales repede.

Asa ca o mulţime de planuri de afaceri pot suna bine pe hârtie, dar sa nu lucreze deloc în lumea reală, adica pe piaţă. Este dificil sa te arunci orbeste la un nou produs si o piata si sa mai si castigi, iar asta sistematic.

Bursa nu-ti baga mana in buzunar pentru a te atrage fortat. Tu iei deciziile si vina iti apartine daca ai pierdut. La fel bursa nu-ti baga bani in buzunar chiar daca esti activ ci numai daca vinzi efectiv cand trebuie. Piata are deja clientii ei cand tu te decizi sa intri in ea ca om de afaceri, iar acesti clienti – unii dintre ei – isi impart castigurile afacerilor de pe bursa si vor renunta cu greu la ele.

Trebuie sa ne gandim ca daca vrem sa castigam altcineva trebuie sa piarda si acela este poate unul experimentat sau cu resurse mult mai bune. Va trebui sa fim mai buni decat el sau ei si sa avem o strategie mult mai buna.

Nu inseamna ca daca ai intrat ca actionar la un emitent, deci ai devenit deja om de afaceri, vei si castiga imediat sau dupa un timp bani din vanzarea actiunilor la un pret mai mare sau din dividende.

Pentru a se realiza acest lucru trebuiesc indepliniti o serie de factori, care de multe ori sunt subiectivi, dupa scopul actionariatului majoritar sau al managementului emitentului in cauza, pe care nu ai cum sa-l aticipezi. Poti doar cel mult sa-ti controlezi riscurile din piata si intotdeauna la INCEPUT trebuie sa incepi cu piata care are riscurile mici sau cand piata PREZINTA riscuri mici.

De aceea se recomanda LA INCEPUT pentru investitorii bursieri plasarea capitalului pe piata de actiuni si cu o expunere mai mica.

Stiu, va intrebati unde este exemplul practic, asa cum ne-ai invatat pana acum la aceste cursuri ? Va voi raspunde mai mult retoric printr-o alta intrebare “Ati vazut voi vreun plan de afaceri in domeniul bursier autohton ” ?

Si totusi, sper ca in curand, pentru a da un raspuns si altor solicitari, sa vin in sprijinul acestei idei si sa facem impreuna un prim plan de afaceri, fie si scolastic, care va putea fi considerat si ca punct de plecare pentru cei care doresc sa faca asa ceva.

Speak Your Mind

*